2024-12-05
Atliekų kultūra
Transportas Lietuvoje yra vienas iš didžiausių teršėjų, kuris lyderiauja į atmosferą išmesdamas daugiausiai šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD). Situacija iš esmės gerėtų, jei būtų atnaujintas transporto parkas ir iškastinį kurą deginančius sunkvežimius pakeistų netaršūs – varomi biometanu ar elektra. Dabar tokiems pokyčiams ypač tinkamas metas. Tvariam sunkiajam transportui, varomam biometanu ar elektra, įsigyti siūloma svari parama – iki 50.000 Eur.
Paskelbta Europos Sąjungos paramos priemonė „Taršių sunkiojo transporto priemonių pakeitimo į biodujomis varomas skatinimas“ kviečia iki 2025 m. kovo 3 d. teikti paraiškas atnaujinti sunkvežimių parką – pakeisti jį netaršiu biometanu varomu transportu. Pagal paramos priemonę finansavimas gali būti skiriamas Lietuvoje dirbančioms biometanu varomoms transporto priemonėms (N3 klasės). Vienai įmonei skirtos paramos dydis gali siekti iki 300 000 Eur, o vienam sunkvežimiui – iki 50 000 Eur. Šio kvietimo finansavimo suma – 5 mln. Eur.
Biometanu varomas sunkvežimis – jau ekonomiškai patrauklesnis
„Tikimės, kad Lietuvos įmonės suskubs pasinaudoti šia priemone ir bus registruota daugiau naujų biometanu varomų sunkvežimių. Nors naujas biometanu varomas komercinis sunkiasvoris yra apie 20 proc. brangesnis už dyzelinį, tačiau su dabar gaunama parama biometanu varomas transportas tampa ekonomiškai patrauklesnis už dyzelinį. Taip pat įgyjamas didžiulis ekologinis pranašumas: dyzelinis sunkvežimis per metus išmeta 60–70 tonų CO2, o biometanu varomas analogiškas sunkvežimis 80–90 proc. mažiau“, – teigia Darius Snieška, UAB „Scania Lietuva“ generalinis direktorius.
Pirmaujančios pasaulyje sunkiasvorių transporto priemonių sprendimų ir paslaugų tiekėjos „Scania“ atstovės Lietuvoje specialistai taip pat atkreipia dėmesį, kad Švedijos įmonė savo gaminamą biometanu varomą komercinį transportą pritaiko kiekvienam individualiam verslo poreikiui. Šiam tikslui regionuose dirba „Scania“ ekspertai, įsigilinantys į kiekvieno kliento specifiką. Įsigyjamas ne tik „Scania“ sunkvežimis, bet ir techninės priežiūros paslaugos, taip pat gamintojas gali pasiūlyti specialius finansavimo sprendimus automobiliui įsigyti.
Terš 90 proc. mažiau, sutaupys 20 000 Eur
Vilniaus regiono atliekų tvarkymo sistema UAB VAATC šį rudenį įsigijo 4 „Scania“ sunkiasvores transporto priemones, varomas biometano dujomis, kurios pakeitė dyzelinius automobilius.
„Šiam sprendimui priimti buvo bent trys priežastys. Pirmiausia formalioji, nes Alternatyviųjų degalų įstatymas numato, kad bent dalis viešuosiuose pirkimuose įsigyjamų transporto priemonių būtų netaršios. Antra ir svarbiausia – aplinkosauginiai, o trečia – ekonominiai aspektai, t. y. ir šio transporto ekonomiškesnis eksploatavimas, ir gauta ES parama. Tiesa, ateityje tikimės ir dar vieno svaraus „už“ – eksploatuojamame sąvartyne planuojame gaminti biodujas ir jomis aprūpinti savo transportą, – pasakoja Tomas Vaitkevičius, VAATC direktorius. – Prieš įsigydami šiuos automobilius kelis mėnesius bandėme, kad įsitikintume, jog planuojamas sprendimas teisingas.“
Kiekvienas iš keturių iki šiol naudotų VAATC dyzelinių automobilių per mėnesį nuvažiuodavo apie 10 000 km. Naujos transporto priemonės turės įveikti ne mažesnius atstumus, bet, vietoje dyzelino naudojant biometano dujas, CO2 išmetimai sumažės net 90 proc., dujinio vilkiko variklis skleis daug mažesnį triukšmą, kas ypatingai aktualu vykdant pervežimus mieste. Naujieji sunkiasvoriai taip pat padės mažinti eksploatacijos išlaidas – naudojant biometano dujas per metus bus sutaupoma apie 20 000 Eur, kas teigiamai paveiks už atliekų tvarkymą mokamų rinkliavų dydį. Bendra VAATC investicijų vertė sudarė 939 395 Eur, iš kurių 200 000 Eur – ES lėšos.
„Biodujomis varomi sunkvežimiai jau nėra naujiena, tai pasiteisinusi technologija. Ir likusius tris dyzelinius sunkiasvorius automobilius ateityje, per pora metų, planuojame keisti į varomus biodujomis. Dyzelino atsisakymas – netolimos ateities klausimas“, – tvirtina VAATC vadovas.
Su dujų baku – 800 km
„Scania“ atstovai taip pat siūlo susipažinti su naujais 13 litrų biometano varikliais, kurie leidžia sutaupyti 5 proc. degalų ir užtikrina, kad būtų galima nuvažiuoti dar didesnį regioniniams pervežimams reikalingą atstumą. Su naujausiais biodujų varikliais, tokiais kaip „Scania“ 420 arba 460 AG, naudojančiais suslėgtas biodujas (CBG), galima įveikti net iki 800 km atstumą. Prie didesnio nuvažiuojamo atstumo prisideda ir pagal kliento poreikius individuliai padidinti dujų bakai.
Besirūpinantiems vairuotojų darbo sąlygomis taip pat svarbu, kad padidėja vairuotojų komfortas dėl mažesnio triukšmo kabinoje.
Didelę reikšmę biodujomis varomo sunkiojo transporto proveržiui turi plečiami degalinių tinklai Europoje, kuriuose galima įsigyti biodujų. Ne išimtis ir Lietuva, siekianti sudaryti palankias sąlygas neiškastiniais degalais varomoms transporto priemonėms. Susisiekimo ministerija paskelbė kvietimą teikti suslėgtų biodujų pildymo viešųjų punktų įrengimo projektų įgyvendinimo planus. Tam numatyta 6,9 mln. Eur. Tikimasi, kad pasinaudojus investicijomis bus įrengta ne mažiau kaip 30 paslaugas teikiančių biodujų punktų su stotelėmis.
„Scania Lietuva“ atstovai akcentuoja, kad biometanu varomas komercinis transportas – prieinamiausia ir keleriems metams į priekį šviesiausias perspektyvas turinti alternatyva dyzeliniams sunkvežimiams. Biometano technologija jau yra išplėtota, o gamintojai siūlo transporto priemones, kurios tinka daugeliui ūkio šakų: komunalinėms paslaugoms, statyboms, žemės ūkiui, prekių logistikai, regioniniam transportui ir pan.
Parama visai netaršiam transportui – 11,6 mln. Eur
Siekiantys įsigyti dar švaresnį sunkųjį transportą, kuris visai neterštų aplinkos, gali pasinaudoti Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) š. m. spalio 22 d. paskelbtu kvietimu „Visai netaršių (varomų elektra arba vandeniliu) sunkiųjų (N3 klasės) transporto priemonių įsigijimo skatinimas“. Projektai atrenkami tęstinės atrankos būdu, t. y. paraiškos priimamos kol pakaks lėšų projektams įgyvendinti, bet ne ilgiau kaip 12 mėnesių nuo kvietimo pradžios.
Pagal šią paramos programą vienai įsigyjamai transporto priemonei finansuojama suma negali viršyti 50.000 Eur, o dotacijos vieno pareiškėjo vienam projektui dydis negali viršyti 1 mln. Eur. Didžiausia galima projekto finansuojama dalis negali sudaryti daugiau kaip 30% didelėms, 50% vidutinėms ir 60% mažoms įmonėms tinkamų finansuoti išlaidų. Bendras paramos biudžetas – 11,6 mln. Eur.
„Elektriniai sunkvežimiai yra itin svarbūs vystant tvarų transportą, jie padeda sumažinti aplinkos taršą ir kovoti su klimato kaita. Šie sunkvežimiai neišmeta ŠESD, o naudojant atsinaujinančią elektros energiją jų poveikis aplinkai beveik nulinis. Elektriniai sunkvežimiai prisideda ir prie triukšmo taršos mažinimo miestuose, – pasakoja Ramūnas Saveikis, „Scania Lietuva“ prekybos direktorius. – Transporto kompanijoms svarbu, kad perėjimas prie elektrinių sunkvežimių ilgainiui padeda mažinti eksploatacines išlaidas, įskaitant energijos ir priežiūros kaštus.“
Abejojantiems dėl elektrinių sunkvežimių nuvažiuojamo atstumo specialistai primena, kad važiuojant tolimaisiais reisais Europoje, dėl greičio ir vairuotojo poilsio taisyklių, per vieną kartą paprastai nuvažiuojama iki 380 km – 4,5 vairavimo valandos maksimaliu 85 km/val. greičiu. O vairuotojo poilsio laikotarpis yra optimalus metas sunkvežimiui įkrauti. Dėl elektrinėms transporto priemonėms padidintos leistinos bendrosios masės ir būsimo „Scania“ 728 kWh talpos akumuliatoriaus, montuojamo po kabina, bus galima nuvažiuoti iki 550 km, kai bendroji masė 42 t.
Siūlo paramą įrengti įkrovimo infrastruktūrą
„Scania“ su kitomis bendrovėmis Europoje investuoja 1,5 mlrd. Eur į infrastruktūros plėtrą siekiant įrengti ir eksploatuoti didelio našumo viešąjį įkrovimo tinklą elektros energija varomiems sunkiasvoriams tolimųjų reisų sunkvežimiams ir autobusams. Iš viso iki 2028 m. tikslinėse vietose šalia greitkelių ir logistikos bei prekių pristatymo centrų planuojama įrengti bent 1 700 stotelių, kurioms bus perkama tik žalioji elektros energija.
Įrengti tokią infrastruktūrą parama siūloma ir Lietuvoje. APVA ką tik paskelbė kvietimą teikti paraiškas priemonei „Viešai prieinamos įkrovimo infrastruktūros sunkiajam elektriniam transportui įrengimas“. Paraiškos priimamos iki 2026 m. vasario 27 d., numatytas finansavimas viešai prieinamos įkrovimo infrastruktūros sunkiajam elektriniam transportui (M2, N2, M3, N3 klasės) – daugiau kaip 9,29 mln. Eur. Vienam projekto pareiškėjui, t. y. juridiniam asmeniui, suteikta dotacija negali viršyti 5 mln. Eur. Už kiekvieną įsigytą ir įrengtą įkrovimo stotelę su prieiga Sostinės regione finansuojama dalis didelei įmonei yra iki 25 proc., vidutinei – iki 45 proc., mažai– iki 55 proc., o Vidurio ir vakarų Lietuvos regione, atitinkamai, – iki 35, 55 ir 60 proc.
„Netaršaus sunkiojo transporto priemonių gamintojų ir jiems „pamaitinti“ reikalingos infrastruktūros plėtotojų bendromis jėgomis ir Lietuvoje, ir Europoje pasieksime, kad sunkusis transportas pasitrauktų iš lyderiaujančio teršėjo pozicijų“, – įsitikinęs „Scania Lietuva“ generalinis direktorius.
Šaltinis – Scania Lietuva