2025-10-22
Atliekų kultūra
2025 m. spalio 9 d. Radviliškio Gražinos pagrindinėje mokykloje įvyko regioninė konferencija „Tvari mokykla 2030“. Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) kartu su Radviliškio r. savivaldybės švietimo ir sporto paslaugų centru organizuotame renginyje švietimo bendruomenei pristatyti pirmųjų darbotvarkės „Tvari mokykla 2030“ įgyvendinimo metų rezultatai, aptarti tvarumo pokyčiai ir iniciatyvos Šiaulių krašto švietimo sektoriuje.
Konferencijos dalyviai pirmieji sužinojo, kaip Lietuvos ugdymo įstaigoms sekasi įgyvendinti LINEŠA koordinuojamą darbotvarkę „Tvari mokykla 2030“.
Naudodamosi „Tvarių mokyklų įsivertinimo vadovu“, net 465 mokyklos visoje šalyje pernai įsivertino savo tvarumo situaciją.
Iš viso minėtame įsivertinimo vadove yra 8 tvarumo kategorijos su 177 rodikliais. Atitikimą kiekvienam tvarumo rodikliui mokykla gali įsivertinti 3-imis lygiais: įgyvendintas, tobulintinas bei nebūdingas/neaktualus.
Sritys, kuriose sekasi geriausiai
„Išanalizavus duomenis paaiškėjo, jog daugiausiai tvarumo rodiklių mokyklos yra įgyvendinusios 5-oje srityje – saugumas ir sveikata. Tuo tarpu mažiausiai įgyvendintų rodiklių yra 4-ojoje – kultūros ir gamtos paveldo“, – sakė LINEŠA Tvarumo plėtros skyriaus specialistė Monika Gineitytė.
Ji aiškina, jog visų mokyklų įgyvendinti tvarumo rodikliai yra skirtingi ir priklauso tiek nuo mokyklos lokacijos, tiek kolektyvo iniciatyvumo.
„Džiugu, jog mokyklų susidomėjimas tobulintinais tvarumo rodikliais yra panašus visose „Tvarių mokyklų vadove“ aprašytose srityse. Tai liudija, jog mokykloms rūpi visuminis požiūris į tvarumą“, – kalbėjo M. Gineitytė.
Apžvelgdama tvarių mokyklų pokyčius, įvykusius per pirmuosius darbotvarkės įgyvendinimo metus, LINEŠA specialistė džiaugėsi, jog puikių tvarumo pavyzdžių Lietuvos švietimo įstaigose apstu: jau veikia daiktų bibliotekos, kuriose galima pasiskolinti ne tik knygą, bet ir slides. Darželiuose įrengtos dirvožemio ekspozicijos supažindina vaikus su skirtingais dirvožemio sluoksniais.
„Dar vienas tvarumo pavyzdys – tiesiog mokytojų kambario. Tvarioje mokykloje tai – darbuotojų kambarys, kuris kviečia susiburti visą mokyklos kolektyvą“, – vardija ji.
Receptais, kaip užtikrinti tvarumo lyderystę, savo pranešime su konferencijos dalyviais pasidalijo dr. Sandra Kairė, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslo instituto docentė.
Trys bruknės – radviliškiečiams ir šeduviškiams
Daugiau nei pusė Radviliškio rajono savivaldybės švietimo įstaigų dalyvauja „Tvari mokykla 2030“ darbotvarkėje ir jau atliko įsivertinimą, kiek yra pažengusios tvarumo srityje.
„Įsivertinimo rezultatai labiausiai pradžiugino Radviliškio lopšelį-darželį „Žvaigždutė“ ir Šeduvos lopšelį-darželį, kadangi šios mokymo įstaigos buvo įvertintos geriausiai ir gavo aukščiausią, III Tvarumo bruknės, įvertinimą. Dar 8 rajono švietimo įstaigos gavo I Tvarumo bruknę, kuri žymi pirmuosius darbus tvarumo srityje“, – skaičiuoja Mindaugas Danys, LINEŠA tvarumo plėtros skyriaus specialistas.
Išmatavo švediško stalo naudą
Gerosiomis praktikomis tvarumo srityje regiono švietimo įstaigos pasidalino antrojoje konferencijos dalyje.
Pavyzdžiui, Šiaulių r. Kuršėnų S. Anglickio progimnazija bei Šiaulių r. Kuršėnų Daugėlių progimnazija pristatė bendrą projektą „(Ne)suvalgyta tiesa: ką kalba mūsų lėkštės? Projekto patirtys ir sėkmės“.
Mokyklos bandė išsiaiškinti, kiek kasdien maisto atliekų išmetama dviejose mokyklose, stebėti ir lyginti rezultatus, tirti, kas lemia skirtumus. Viena iš tyrimo išvadų: galimybė rinktis ir įsidėti visą maistą patiems lemia mažesnį atliekų kiekį.
Tvarumo link – ant medinių žirgų
Šeduvos lopšelis-darželis konferencijoje pristatė pranešimą „Judumo edukacija – Hobby Horsing varžybos“. Šio sporto užuomazgos anglų rašytiniuose šaltiniuose minimos nuo 1695-ųjų.
Prieš daugiau nei dešimtmetį Suomijoje gimęs šiuolaikinis hobihorsingas arba, lietuviškai, žirgnojimas – tai žirgų sporto taisyklėmis paremtas užsiėmimas, kurio reikalavimai galioja ne žirgams, bet žmonėms: maršrutus su kliūtimis jie turi įveikti apžergę medinę lazdą su žirgo galva.
Apsilankę RTVMC Šeduvos technologijų ir verslo mokymo skyriaus žirgyne Raudondvario kaime, šeduviškiai buvo supažindinti ne tik su žirgų sportu, tačiau ir su nauju vis populiarėjančiu sportiniu žaidimu – kai „jojant“ mediniais arkliukais įveikiamos žirgų sporto kliūtys.
Šis naujas sportinis žaidimas nepaliko abejingų: norinčių išbandyti kliūčių ruožus nestigo, dalyviams ir žiūrovams jis suteikė daug gerų emocijų. Todėl šis sportinis žaidimas tapo populiarus ir šioje įstaigoje.
Taip pat konferencijos dalyviai galėjo vykti į pažintinius vizitus į Radviliškio lopšelį-darželį „Žvaigždutė“, Šeduvos gimnaziją, Šeduvos lopšelį-darželį, žydų muziejų „Dingęs štetlas“.
Konferencijos metu švietimo bendruomenę su savo tvariomis veiklomis bei produkcija turėjo progą supažindinti vietos ūkininkai, bendruomenės ir įmonės.
Jeigu nespėjote į Radviliškyje vykusią konferenciją, kviečiame lapkričio 6 d. į regioninę konferenciją „Tvari mokykla 2030“ Alytuje.
„Tvari mokykla 2030“ – tai priemonių sistema konkretiems veiksmams ir pokyčiams atlikti, kurie įgalina mokyklų bendruomenes tiesiogiai prisidėti prie darnaus vystymosi tikslų ir uždavinių įgyvendinimo.
Šaltinis – LINEŠA