2025-09-29
Atliekų kultūra
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) atkreipia verslo subjektų dėmesį į vis dažniau vartotojams teikiamus teiginius apie produktų ar paslaugų ekologiškumą, tvarumą ir poveikį aplinkai. Nors vartotojai aktyviai ieško aplinką tausojančių sprendimų, neatsakingas ar nepagrįstas „žaliųjų“ teiginių naudojimas gali klaidinti ir pažeisti jų teises.
Galimas vartotojų klaidinimas
Įprasta reklamoje matyti teiginius „ekologiškas“, „draugiškas aplinkai“, „tvarus“ ar „neutralus klimatui“. Taip siekiama pabrėžti verslo atsakingumą, patraukti vartotojų dėmesį. Tokie teiginiai daro didelę įtaką vartotojų pasirinkimams, tačiau jeigu jie nepagrįsti įrodymais arba pateikiami neaiškiai, kyla rizika, jog vartotojai priims sprendimus dėl pirkimo klaidingai informuoti. Klaidinimas gali būti pripažintas nesąžininga komercine veikla, už kurią numatytos sankcijos.
Teisinis reguliavimas
Lietuvoje ir Europos Sąjungoje galioja aiškūs reikalavimai reklamos skaidrumui:
VVTAT rekomendacijos verslui
VVTAT kviečia verslo atstovus:
Praktiniai pavyzdžiai
Siekiant padėti verslui tinkamai informuoti vartotojus, pateikiame pavyzdžius, kokių teiginių vengti ir kaip juos pakeisti:
Klaidinantis teiginys | Ką vartotojas gali suprasti | Tinkama alternatyva |
„Ekologiškas produktas“ | Kad visas produktas pagamintas iš ekologiškų medžiagų | „Pagaminta iš 80 % sertifikuotų ekologiškų medžiagų, patvirtintų pagal [sertifikato pavadinimas]“ |
„Draugiškas aplinkai“ | Kad produktas neturi jokio neigiamo poveikio aplinkai | „Pagamintas iš perdirbto plastiko, taip sumažinant žaliavų naudojimą 30 %“ |
„Neutralus klimatui“ | Kad produktas visiškai nedaro poveikio klimatui | „CO₂ emisijos, susijusios su gamyba, kompensuojamos per miškų atsodinimo projektus (projekto pavadinimas)“ |
„Tvarus pasirinkimas“ | Kad produktas geresnis už kitus, nors palyginimas nepateiktas | „Produktas gali būti naudojamas pakartotinai iki 50 ciklų, taip sumažinant atliekų kiekį“ |
„Žaliasis“ pavadinime be paaiškinimo | Kad produktas atitinka visus tvarumo kriterijus | Pateikti aiškų pagrindimą, pvz. „100 % natūralios medvilnės audinys“ |
VVTAT yra parengusi ir viešoms konsultacijoms pateikusi Žaliųjų teiginių reklamoje gairių projektą čia. Savo nuomonę suinteresuoti asmenys VVTAT gali teikti iki spalio 6 d. el paštu [email protected]
Šaltinis –
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba