Ekologiškumo teiginiai reklamoje – svarbu pagrįstumas ir aiškumas

2025-09-29

Atliekų kultūra

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) atkreipia verslo subjektų dėmesį į vis dažniau vartotojams teikiamus teiginius apie produktų ar paslaugų ekologiškumą, tvarumą ir poveikį aplinkai. Nors vartotojai aktyviai ieško aplinką tausojančių sprendimų, neatsakingas ar nepagrįstas „žaliųjų“ teiginių naudojimas gali klaidinti ir pažeisti jų teises.

Galimas vartotojų klaidinimas

Įprasta reklamoje matyti teiginius „ekologiškas“, „draugiškas aplinkai“, „tvarus“ ar „neutralus klimatui“. Taip siekiama pabrėžti verslo atsakingumą, patraukti vartotojų dėmesį. Tokie teiginiai daro didelę įtaką vartotojų pasirinkimams, tačiau jeigu jie nepagrįsti įrodymais arba pateikiami neaiškiai, kyla rizika, jog vartotojai priims sprendimus dėl pirkimo klaidingai informuoti. Klaidinimas gali būti pripažintas nesąžininga komercine veikla, už kurią numatytos sankcijos.

Teisinis reguliavimas

Lietuvoje ir Europos Sąjungoje galioja aiškūs reikalavimai reklamos skaidrumui:

  • Nesąžiningos komercinės veiklos draudimas. Reklamos teiginiai negali klaidinti dėl produkto savybių, įskaitant jo poveikį aplinkai.
  • Įrodymų pareiga. Verslo subjektai privalo turėti įrodymus, patvirtinančius jų skelbiamus teiginius apie ekologiškumą ar tvarumą.
  • Naujas ES reguliavimas. Įsigaliojus taip vadinamai Vartotojų įgalinimo žaliojoje pertvarkoje direktyvai (ES 2024/825), bus nustatyti dar griežtesni ir aiškesni reikalavimai, kaip turi būti pagrindžiami ir pateikiami tokie teiginiai, kad vartotojai galėtų objektyviai įvertinti produktų poveikį aplinkai.

VVTAT rekomendacijos verslui

VVTAT kviečia verslo atstovus:

  • Naudoti aiškią, tikslią ir patikrinamą informaciją apie produktų poveikį aplinkai.
  • Prieš teikiant „žaliuosius“ teiginius, pasirūpinti patikimais moksliniais įrodymais ar sertifikatais.
  • Vengti bendrinių, neapibrėžtų ar klaidinančių formuluočių.

Praktiniai pavyzdžiai

Siekiant padėti verslui tinkamai informuoti vartotojus, pateikiame pavyzdžius, kokių teiginių vengti ir kaip juos pakeisti:

Klaidinantis teiginys  Ką vartotojas gali suprasti  Tinkama alternatyva 
„Ekologiškas produktas“ Kad visas produktas pagamintas iš ekologiškų medžiagų „Pagaminta iš 80 % sertifikuotų ekologiškų medžiagų, patvirtintų pagal [sertifikato pavadinimas]“
„Draugiškas aplinkai“ Kad produktas neturi jokio neigiamo poveikio aplinkai „Pagamintas iš perdirbto plastiko, taip sumažinant žaliavų naudojimą 30 %“
„Neutralus klimatui“ Kad produktas visiškai nedaro poveikio klimatui „CO₂ emisijos, susijusios su gamyba, kompensuojamos per miškų atsodinimo projektus (projekto pavadinimas)“
„Tvarus pasirinkimas“ Kad produktas geresnis už kitus, nors palyginimas nepateiktas „Produktas gali būti naudojamas pakartotinai iki 50 ciklų, taip sumažinant atliekų kiekį“
„Žaliasis“ pavadinime be paaiškinimo Kad produktas atitinka visus tvarumo kriterijus Pateikti aiškų pagrindimą, pvz. „100 % natūralios medvilnės audinys“

VVTAT yra parengusi ir viešoms konsultacijoms pateikusi Žaliųjų teiginių reklamoje gairių projektą čia. Savo nuomonę suinteresuoti asmenys VVTAT gali teikti iki spalio 6 d. el paštu [email protected]

Šaltinis –

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba