2024-09-25
Atliekų kultūra
„Baltijos jūros ekosistema išbalansuota“
– Gustaf Lind, Pasaulio gamtos fondo (WWF) generalinis sekretorius.
Ankstesnėje publikacijoje susipažinome su Baltijos jūros ekosistemą sudarančiomis rūšių grupėmis ir išsiaiškinome, kad buveinių būklė yra prasta, net po daugelio metų stebėjimų ir kontrolės. Šįkart sužinosime, ar vis dar yra vilties, ir pamatysime, kaip kolektyviniai pokyčiai gali pakeisti padėtį iš esmės.
Taigi, kaip gyvuoja mūsų jūra?
Jei medijose sekate ekspedicijos „Išsaugokime Baltiją” naujienas, jau žinote, kad ekspedicijos partnerė HELCOM (Baltijos jūros aplinkos apsaugos komisija, arba Helsinkio komisija) vykdo Baltijos jūros mokslinius tyrimus. Deja, beveik visose jūros ekosistemos rūšių grupėse jie rodo disbalansą. Dėl grėsmingo veiksnių, tokių kaip eutrofikacija, plastiko tarša ir pavojingų medžiagų, derinio, mokslininkai pastebėjo atsiradusius šešis pagrindinius pokyčius:
1. Dažnėjantis dumblių žydėjimas
Fitoplanktonas gali atrodyti išties nuostabiai žydėdamas ir paversdamas jūrą į spindintį žvaigždėtą dangų vandenyje, kaip pavaizduota nuotraukoje (2) žemiau, darytoje atliekant bioliuminescencinio žydėjimo tyrimus Arabijos jūroje. Tačiau kalbama ne apie grožį. Įsivaizduokite, kad jūra iš mėlynos tampa žalia, nes joje rekordiniu greičiu dauginasi kenksmingi dumbliai – cianobakterijos. Taip atsitinka dėl didesnio maistinių medžiagų kiekio, patekusio į jūrą ir vadinamo eutrofikacija. Dėl gamtai žalingos žemės ūkio praktikos, nepakankamo nuotekų valymo ir klimato kaitos, pastaraisiais metais Baltijos jūroje pastebima vis daugiau kenksmingų dumblių (HABs) žydėjimo atvejų, kurie šią vasarą jau pasiekė Švediją [1]. Dažnai tie dumbliai atrodo kaip žalia makaronų sriuba, kuri, kaip matyti trečioje nuotraukoje, išlieka kelias dienas, kol dumbliai suyra ir nugrimzta į jūros dugną.
Poveikis:
Ką galime padaryti?
2. Sunkūs laikai buveinių kūrėjams
Kenčia pakrančių pievas formuojančios rūšys, pavyzdžiui, jūrinis andras, ypač pietinėje Baltijos jūros dalyje, kur užterštumas ir eutrofikacija intensyviausi. Pakrančių pievoms, skambiai vadinamoms „Baltijos jūros koraliniais rifais“, „didelę grėsmę kelia žemės ūkis ir aplinkos pokyčiai“ [5]. Estijoje, kur Baltijos jūros pakrančių pievos yra tankiausios, nuo XX a. 6 dešimtmečio išnyko ~200 km² šių buveinių. Jūros lygio kilimas ir dažnesni audrų potvyniai yra pagrindinės šios problemos priežastys, kylančios dėl šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų ir klimato kaitos.
Poveikis
● Nyksta mikroaplinka, kurioje neršia žuvys ir bestuburiai, o plėšrūnų jaunikliai mokosi medžioti prieš išplaukdami į atvirą jūrą.
● Ekonominiai žvejybos pramonės nuostoliai dėl mažesnio komerciškai svarbių rūšių, pavyzdžiui, krevečių, veisyklų skaičiaus.
● Pakrančių pievos prisotina jūrą deguonimi fotosintezės būdu, naudodamos saulės šviesą. Tai mažina neigiamą vandenyno rūgštėjimo poveikį – vienos didžiausių Baltijos jūros problemų, kylančių dėl klimato kaitos. Be šio vandens prisotinimo deguonimi daugeliui kitų rūšių gyvenimo sąlygos būtų nepalankios.
Ką galime padaryti?
Mažinti išmetamų teršalų kiekį. Tai labai plati tema, todėl pradėkime nuo pokyčių savo namuose ir tęskime juos už namų ribų.
1. Energijos vartojimo efektyvumas. Baltijos šalyse pastatai dažnai pasižymi prastu energiniu naudingumu, tačiau net ir maži patobulinimai gali sumažinti išmetamų teršalų kiekį iki 900 kg CO2 emisijų per metus [6]! Taupykite energiją ir pinigus:
a. atnaujinkite prietaisus;
b. gerinkite izoliaciją;
c. išjunkite nenaudojamus kištukinius lizdus.
2. Keliaukite apgalvotai. Skirdami daugiau laiko kelionės tikslui pasiekti ir naudodamiesi lėtesnėmis transporto priemonėmis, taip pat psichologiškai pailsėsite nuo kasdienio skubėjimo gyvenime.
a. Jei lauke gražus oras, keliaukite pėsčiomis arba važiuokite dviračiu.
b. Esant nepalankioms oro sąlygoms, naudokitės viešuoju transportu (galėsite pagaliau perskaityti tą knygą, kurią jau seniai planavote).
c. Jei kelionė automobiliu neišvengiama, pabandykite kooperuotis su draugais, pažįstamais ar kaimynais, pakviesdami juos važiuoti kartu arba paprašydami pavėžėti. Tai galėtų sumažinti jūsų išlaidas vidutiniškai 20-30 proc., o išmetamo CO2 kiekį – net 50 proc. vienam keleivio nuvažiuotam kilometrui.
3. Plėšrūnų kaita lemia žlungančią žuvininkystę
Didelių plėšriųjų žuvų trūkumas kartu su eutrofikacija išbalansavo Baltijos jūros žuvų bendriją. Nuo 8-ojo dešimtmečio pradžios pastebėta, kad didelės dugninės žuvys (pvz., menkės) užleidžia vietą mažesnėms pelaginėms rūšims (pvz., silkėms, šprotams), todėl 2016-2021 m.laikotarpiu tik 4 iš 15 verslinių žuvų išteklių būklė buvo įvertinta kaip „gera“. Europiniam unguriui ir toliau gresia išnykimo pavojus, o regioniniu mastu išnykusių eršketų reintrodukcijos pastangos tęsiasi [9].
Poveikis
Ką galite padaryti?
4. Prasta jūrinių paukščių situacija
Bendra jūrinių paukščių būklė Baltijos jūroje yra bloga [9]. Per pastaruosius dešimtmečius sumažėjo balnotųjų kirų (žiūr. nuotraukoje žemiau) ir ančių nuodėgulių gausa. Viena iš didžiausių grėsmių jūriniams paukščiams yra žvejybos priegauda, taip pat dėl klimato kaitos nykstančios buveinės bei pagrindinių jų maisto šaltinių peržvejojimas. Toliau pateiktoje diagramoje pavaizduotos šalys, kuriose apskaičiuota didžiausia metinė jūrinių paukščių priegauda, keturios iš jų – Baltijos jūros šalys. Diagramoje taip pat matomas prastas duomenų kokybės lygis Švedijoje ir Vokietijoje, rodantis tyrimų trūkumą.
Poveikis
Ką galime padaryti?
Ar įmanoma išgelbėti jūrinius paukščius nuo atsitiktinio sugavimo? Sudėtinga. Mums, kaip vartotojams, sunku pasakyti, kas atsitiktinai pateko į tinklą, kuriuo buvo pagauta mūsų žuvies filė. Tačiau galite:
5. Jūrų žinduoliai: nykstantys ir tie, kuriems gresia išnykimas
2009 m. HELCOM biologinės įvairovės ataskaitoje į šią kategoriją buvo įtrauktos 59 Baltijos jūroje gyvenančios rūšys, įskaitant visus esamus jūrų žinduolius. Jų būklė 2023 m. vis dar buvo „bloga“, o bendras populiacijos augimas išliko „per mažas“ [9].
Poveikis
Ką galime padaryti?
6. Ateivių įsiveržimai
Galbūt nustebsite išgirdę, kad nuotraukoje esantis krabas nėra vietinis Baltijos jūros gyventojas. Nors šiuo metu šis mažylis nėra kenksmingas, nuo XIX a. pradžios į Baltijos jūrą pateko apie 120 nevietinių svetimų rūšių.
Laivyba, užteršti žvejybos laivai ir įrankiai yra pagrindiniai invazinių rūšių atsiradimo kaltininkai. Nepaisant to, kad daugiausia įtakos turi pakrančių teritorijos, kelios rūšys patenka ir į atvirą vandenyną. Kaip tai vyksta? Krovininiams laivams plaukiant iš pakrantės į pakrantę, į jūrą išleidžiamas balastinis vanduo, kurio vėliau vėl pripildoma, kad būtų palaikomas plūdrumas. Tokiu būdu į vandenį patekę organizmai išleidžiami į aplinką, ir vėl surenkami nauji organizmai. Nors yra valdymo strategijų, kuriomis siekiama to išvengti, jos nėra visiškai nepralaidžios.
Poveikis
Ką galime padaryti?
Jūs ne vieni!
Daugumą teigiamų pasirinkimų mes galime priimti asmeniškai, tačiau kaip yra su mūsų pramonės šakomis? Ne viskas priklauso tik nuo mūsų. Pavyzdžiui, ekspedicijos partneriai partneriai „Ignitis Renewables“ skatina tvarios energetikos sprendimus – vėjo jėgainių parkus sausumoje ir atviroje jūroje. Kviečiame sužinoti daugiau tvarią ekonomiką. Daugiau informacijos ČIA.
Naudoti šaltiniai:
Parengta pagal jūrų biologės ir ekspedicijos savanorės Eloise M. K. Holmes straipsnį verčiant iš anglų kalbos.
Ekspedicija „Išsaugokime Baltiją“ kviečia jungtis ir pažygiuoti kartu aplink Baltijos jūrą. Norėdami prisijungti, parašykite el. paštu: [email protected]
Taip pat kviečiame prisidėti prie ekspedicijos finansiškai ar savanoriška veikla, padedant pasiekti kuo daugiau žmonių. Kaip tai padaryti, rasite čia: https://savebaltic.eu/support/
Dėl savanorystės rašykite el. paštu: [email protected]
Sekite ekspedicijos naujienas soc. medijose:
Instagram paskyra: https://www.instagram.com/save.the.baltic.sea/
Facebook paskyra: https://www.facebook.com/SaveTheBalticSea
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/save-the-baltic-sea/
Ekspedicijos internetinis puslapis: https://savebaltic.eu
Ekspedicijos skiltis informacinio partnerio DELFI platformoje: https://www.delfi.lt/multimedija/issaugokime-baltija/
Šaltinis: Ekspedicijos „Išsaugokime Baltiją“ organizatoriai