„Ateities pakuotės klubo“ verslo pusryčiai. Pakuotės 2025: perdirbamumas, kūryba ir nauja tvarka

2025-05-28

Atliekų kultūra

Gegužės 14 d. Vilniuje įvykę „Ateities pakuotės klubo“ verslo pusryčiai jau ketvirtą kartą subūrė skirtingų sričių atstovus – nuo teisininkų ir pakuočių dizainerių, technologijų ar tvarių pakuočių ekspertų iki ekstremalių kelionių mėgėjų. Organizatorių – Gamintojų ir importuotojų asociacijos „Gamtos ateitis“ – iniciatyva šiemet susitikta kalbėti su „Ateities pakuotės klubo“ nariais – „Gamtos ateities“ klientais, gamintojais importuotojais, ne tik apie pakuotes, bet ir apie jų kuriamą vertę –aplinkai, žmogui, verslui.

Pusryčių tema – „Pakuotės 2025: perdirbamumas, kūryba ir nauja tvarka“ – atspindėjo tai, kuo šiuo metu gyvena visa pakuočių sektoriaus bendruomenė. O aktualių žinių ir įžvalgų netrūko.

Renginyje buvo pristatytas naujasis „Gamtos ateities“ kartu su Tvarių pakuočių vystymo ekspertu Juozu Baranausku verslo klientams skirtas „Pakuotės kūrimo gidas“, kuris skirtas įmonėms, siekiančioms kurti dar tvaresnes, lengviau perdirbamas pakuotes. Juozas Baranauskas papasakojo, kaip šis įrankis gali padėti skirtingo dydžio įmonėms: nuo tų, kurios pakuotes perka „nuo lentynos“, iki tų, kurios jas kuria kartu su dizaino agentūromis ar gamintojais. Gidas padės verslams suprasti, kokios medžiagos yra lengviausiai perdirbamos, kaip vertinti pakuotės sudėtį, spalvas, klijų ar dangtelių naudojimą – ir priimti geriau pagrįstus, tvaresnius sprendimus nuo pačios kūrybos proceso pradžios, idėjinio koncepto iki jau apčiuopiamų sprendimų.

„WIDEN” partnerė, advokatė, aplinkos apsaugos ir ESG teisės grupės vadovė Vilma Sabaliauskienė savo pranešime aptarė reikšmingus pakuočių sektoriui naujausius teisės aktų pokyčius ES ir Lietuvoje bei pristatė svarbiausius aspektus iš naujojo Pakuočių ir pakuočių atliekų reglamento (PPWR), kuris žymi lūžio tašką ES teisėje, pakeisdamas iki šiol galiojusią direktyvą. Pranešėja išskyrė naujus įpareigojimus dėl ženklinimo, pakuočių perdirbamumo, minimalios perdirbtos medžiagos dalies reikalavimų, taip pat – aiškius ribojimus tam tikroms vienkartinėms pakuotėms. Klausytojai buvo supažindinti su tuo, kaip šie pokyčiai paveiks gamintojų ir importuotojų kasdienę veiklą, kokių žingsnių reikėtų imtis jau dabar, kad verslai tinkamai pasiruoštų reglamento įsigaliojimui.

„WIDEN” partnerė, advokatė, aplinkos apsaugos ir ESG teisės grupės vadovė Vilma Sabaliauskienė

Apie tai, kaip kūrybiniai procesai gali tapti varikliu kuriant tvarius sprendimus, pasakojo VDA Kauno fakulteto dėstytoja ir kūrybinė projektų vadovė Greta Gilvanovaitė. Savo pranešime ji atskleidė, kaip dizainas ne tik formuoja estetiką, bet ir padeda spręsti tvarumo iššūkius – nuo funkcionalumo iki emocinio ryšio su pakuote. Greta pasidalino ir praktiniu pavyzdžiu – bendru projektu su „Gamtos ateitimi“, kurio metu buvo sukurta rinkinys originalių pakuočių rūšiavimui skirtų dėžių. Šios dėžės, derindamos funkciją ir dizainą, jau yra ir bus klientų naudojamos įvairiuose renginiuose bei jų asmeninėse erdvėse, kur atsiranda pakuočių atliekų, kurias būtina teisingai išrūšiuoti. Pranešėja pabrėžė, kad tokie sprendimai, kurie matomi ten, kur susirenka daugiausiai žmonių, ne tik keičia vartotojų elgseną, bet ir stiprina verslų ryšį su bendruomene bei jų kuriama tvarumo žinute.

Apžvelgdamas plastikų pramonę Lietuvoje ir Europoje technologijų centro „InTechCentras“ direktorius Audrius Jasėnas aptarė ne tik sektoriaus konkurencingumą, bet ir vis aktualesnius reguliavimo aspektus. Pranešėjas išryškino iššūkius, su kuriais susiduria plastikų gamintojai, įgyvendindami žiedinės ekonomikos principus, bei pristatė sektoriaus tendencijas – nuo mechaninio ir cheminio plastiko perdirbimo apimčių iki darbo jėgos pokyčių ir investicijų į skaitmenizaciją. Viena iš diskusiją sukėlusių temų – pakuočių apibrėžtis: kas laikytina pakuote, o kas – ne. A. Jasėnas pateikė ir praktinių tą pristatančių pavyzdžių – nuo saldainių dėžučių iki žurnalų pašto maišelių – ir kvietė verslus atidžiau vertinti ne tik naudojamas medžiagas, bet ir jų teisinį statusą.

Praktinė patirtis susijungė su įkvepiančia asmenine istorija – scenoje pasirodė Aurimas Mockus, ekstremalių kelionių entuziastas, kuris vienas pats irkline valtimi 140 dienų plaukė per Ramųjį vandenyną. Jis savo pranešime kalbėjo apie tai, kiek daug kelionėje lemia pasiruošimas – ir kiek iš tiesų svarbios tampa paprastos detalės, pavyzdžiui, pakuotės. „Pakuotė vandenyne. Kokia ji turi būti? Kad nesudrėktų joje esantis maistas, neprarastų kokybės net pakuotei įkritus į sūrų Ramaus vandenyno vandenį ir sėkmingai išlaikytų visas savo kokybines funkcijas net 140 dienų aplinkoje, kurioje rūdija net nerūdijantis plienas?“ – tokie klausimai verslo renginiuose skamba nedažnai, nes rekordų siekiama ne kiekvieną dieną, bet tai visgi – praktiniai dalykai, su kuriais susiduria žmonės. Kaip ir versle, taip ir kelionėje – iššūkių neišvengsi. Tačiau, kaip akcentavo pats keliautojas, ramybė, nuoseklumas ir aiški strategija yra kertiniai sėkmės ingredientai. Nesvarbu, ar įgyvendini tarptautiniu mastu svarbų pakuočių sprendimą, ar plauki per pasaulio vandenyną – tikslumas ir kryptingumas padeda išlikti, prisitaikyti ir pasiekti daugiau. Galbūt ne visada kaip norisi – iki galutinio užsibrėžto tikslo, bet tikrai – iki naujos pradžios.

„Rūšiavimas skamba gerai“ – taip sakė renginį pradėjusi asociacijos „Gamtos ateitis“ viešinimo ir marketingo vadovė Diana Ramanauskaitė. Ši frazė, kuri dar praėjusiais metais tapo socialinės reklamos pagrindine žinute, šiemet skambėjo kaip renginio moto. Ne tik kaip priminimas apie atsakomybę, bet ir kaip kvietimas išgirsti tą žinutę naujai – ne kaip pareigą, bet kaip galimybę. „Kiekviena pakuotė turi savo istoriją – o mūsų sprendimai nulemia, kur ta istorija pasuks toliau“, – pabrėžė D. Ramanauskaitė, primindama, kad tvarumo kelias prasideda nuo kasdienių sprendimų, o verslas, kaip viena svarbiausių šio proceso grandžių, turi ne tik įrankius, bet ir galią keisti.

„Gamtos ateitis“ viešinimo ir marketingo vadovė Diana Ramanauskaitė

Renginys baigėsi lengva šypsena ir šiek tiek netikėtu kampu – į sceną žengė iliuzionistas Anton Lavrentjev. Jo pasirodymas tapo simboline užuomina: kaip ir versle, taip ir kiekviename mūsų sprendime kartais prireikia ne tik kruopštaus plano, bet ir truputėlio magijos – tikėjimo, kad ne viską galima paaiškinti racionaliai.

„Jei iš šių verslo pusryčių mūsų verslo partneriams pavyko išsinešti bent vieną idėją ar įkvėpimą – vadinasi, dar tvirtesnis žingsnis tvaresnės pakuotės link jau žengtas. O svarbiausia – kad šis žingsnis veda į pokyčius, kurie turi prasmę“, – apie įvykusį renginį kalbėjo D. Ramanauskaitė.

„Ateities pakuotės“ klubas šiuo metu vienija 52 Lietuvos įmones ir skatina Lietuvos gamintojus ir importuotojus naudoti ekologiškesnes pakuotes, dalytis gerosiomis praktikomis šioje srityje ir stiprinti ekologinių iniciatyvų sklaidą Lietuvos versle ir visuomenėje.

Šaltinis – Gamintojų ir importuotojų asociacija „Gamtos ateitis“