Krašto ugdymo įstaigoms – „Tvarumo bruknės“

2025-10-07

Atliekų kultūra

Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra (LINEŠA) paskelbė 2024–2025 mokslo metais vykusio darbotvarkės „Tvari mokykla 2030“ mokyklų įsivertinimo ir nacionalinio vertinimo rezultatus. Vertinimas, vykdytas pagal patvirtintas gaires, atskleidė šalies mokyklų pažangą tvarumo srityje ir suteikė joms oficialų pripažinimą už nuoseklų darbą.

Švietimo įstaigos buvo vertinamos trijų pakopų sistema – kuo aukštesnė pakopa, tuo daugiau kriterijų mokykla įgyvendina. Šių metų pavasarį Šilutės rajono ugdymo įstaigose, pretendavusiose į II Tvarumo bruknės ženklą, lankėsi LINEŠA atstovai. Jie turėjo progą iš arti pamatyti, kaip mokyklos kasdien įgyvendina tvarumo pokyčius, kokias iniciatyvas plėtoja bendruomenėse ir kaip tai prisideda prie kokybiško vaikų ugdymo. Tai dar kartą patvirtino, kad Šilutės rajono savivaldybės švietimo įstaigų pasiekimai tvarumo srityje nėra vien dokumentuose – jie matomi kasdienėje mokyklų veikloje, tai realūs pokyčiai, kuriuos kuria mokiniai, mokytojai ir tėvai kartu.

Šilutės rajono švietimo bendruomenė turi kuo didžiuotis – net dešimt savivaldybės švietimo įstaigų buvo įvertintos nacionaliniame vertinime ir pelnė garbingus „Tvarumo bruknės“ ženklus.

Pirmosios pakopos (I Tvarumo bruknė) ženklu apdovanotos: Šilutės lopšelis-darželis „Žibutė“, Šilutės Martyno Jankaus pagrindinė mokykla, Šilutės Pamario progimnazija, Šilutės pirmoji gimnazija, Šilutės r. Vilkyčių pagrindinė mokykla, Šilutės r. Žemaičių Naumiesčio gimnazija ir Šilutės Vydūno gimnazija.

Antrosios pakopos (II Tvarumo bruknė) ženklu įvertintos: Šilutės r. Juknaičių pagrindinė mokykla, Šilutės r. Kintų pagrindinė mokykla ir Šilutės r. Žemaičių Naumiesčio mokykla-darželis.

Šie pasiekimai liudija, kad savivaldybės mokyklos nuosekliai diegia tvarumo principus, įtvirtintus darbotvarkėje „Tvari mokykla 2030“.

Pagal „Tvari mokykla 2030“ gaires mokyklų pažanga vertinama aštuoniose pagrindinėse srityse:

  • išteklių tausojimas – energijos, vandens ir priemonių naudojimo efektyvumas;
  • judumas – saugus ir tvarus susisiekimas, judumo planai;
  • bendruomenės įtraukimas – lygių galimybių užtikrinimas, psichologinė gerovė;
  • kultūros ir gamtos paveldas – biologinės įvairovės puoselėjimas, tradicijų išsaugojimas;
  • saugumas ir sveikata – higiena, sveika gyvensena, saugi aplinka;
  • neigiamo poveikio aplinkai mažinimas – atliekų tvarkymas, tvarūs vartojimo įpročiai;
  • viešosios erdvės – atviros, daugiafunkcės ir bendruomenei prieinamos erdvės;
  • vietovių ryšiai – vietos tapatybės stiprinimas, žaliosios iniciatyvos, trumpų tiekimo grandinių skatinimas.

Kiekviena pakopa rodo mokyklos brandą šiose srityse: nuo pirmųjų žingsnių iki lyderystės nacionaliniu mastu.

Savivaldybės įstaigos ties šiais pasiekimais nesustos – dalis jų jau planuoja siekti III Tvarumo bruknės, kuri reiškia aukščiausią pripažinimą ir suteikia galimybę tapti kitoms mokykloms patarėjomis bei dalintis savo patirtimi.

Šiandienos įvertinimas yra ir pripažinimas, ir paskata siekti dar aukštesnių tikslų. Kviečiame ugdymo įstaigas, kurios dar nedalyvavo šiame procese, šiais mokslo metais, iki spalio 30 d., atlikti įsivertinimą. Tai padeda aiškiai pamatyti, ką jau pavyko pasiekti, kur dar galima pasitempti, ir tapti nacionalinio tvarių mokyklų tinklo dalimi.

Šaltinis – Šilutės rajono savivaldybė