2025-08-18
Atliekų kultūra
Ženevos, prie Nacijų rūmų (Palais des Nations), aikštėje menininkas iš Kanados, fotografas, o dabar ir instaliacijų kūrėjas Benjamin Von Wong pastatė monumentalią – beveik 6 metrų (20 pėdų) aukščio – skulptūrą „The Thinker’s Burden“ („Mąstytojo našta“). Tai – Rodino „Mąstytojo“ reinterpretacija: figūra sėdi ant Žemės, vienoje rankoje laiko kūdikį, jo kūną apgaubia DNR spiralė, o instaliaciją kasdien vis labiau gaubia didėjantis plastiko šiukšlių kalnas. Skulptūra tampa vizualia metafora, kuri primena, kad plastiko kiekiai auga ir kasdien grįžta pas mus. Tai ir specialiai organizuota paroda, kai tuo tuo pat metu Ženevoje vyksta derybos dėl Pasaulinės plastiko sutarties (INC-5.2).
Kodėl būtent „Mąstytojo našta“?
Von Wong norėjo sukurti atpažįstamą, globalią vizualinę metaforą. Rodinas‘o „Mąstytojas“ simbolizuoja kontempliaciją, o jo instaliacija perkelia šią idėją į kolektyvinę atsakomybę – toks menas reikalingas, kai derybos stringa. Skulptūra yra mūsų bendros ateities simbolis ir raginimas veikti.
Konkreti žinutė derybininkams ir visuomenei:
– kasdien vis labiau didėjantis plastiko sluoksnis atspindi, kaip pavojus mums ir planetai kaupiasi.
– instaliacija kviečia apsvarstyti: mes negalime galvoti apie žmonių gerovę, neatsižvelgdami į planetos sveikatą.
– Von Wong tikisi, kad jo menas padeda dialogui derybų patalpose, nes „dabar žmonės kalba apie tai, ką anksčiau suvokdavo kaip abstrakciją“.
Meninis protestas yra ne vien grafiškas performansas – tai simbolinė žinutė, kuri verčia sustoti ir permąstyti mūsų atsakomybę prieš ateities kartas.
Daugiau skaitykite čia ir čia.
Šaltinis – World Council of Churches (Pasaulio bažnyčių taryba)