Tekstilės meno ir dizaino katedros magistro studentės Mildos Paukštės baigiamojo darbo paroda „Dėmė“

2025-06-06

Atliekų kultūra

Birželio 3 d. Užupio Meno Inkubatorius galerijoje (Užupio g. 2A) atidaryta VDA Tekstilės meno ir dizaino katedros magistro studentės Mildos Paukštės baigiamojo darbo paroda „Dėmė“.

Daugybė drabužių išmetama dėl to, kad ant jų yra dėmių. Taip didėja aplinkos tarša, be to, nuvertinami drabužiams gaminti sunaudoti gamtos resursai bei visose gamybos grandyse dalyvavusių žmonių pastangos. Šio meninio projekto tikslas – tirti dėmės sampratą ir jos priežastis vartotojų visuomenėje, ieškoti būdų įkvėpti požiūrio į dėmes pokytį, remiantis prielaida, kad dėmių natūraliai dažingoje aplinkoje išvengti yra neįmanoma. Atlaidžiau žvelgiant į atsiradusias dėmes, drabužiai, tikėtina, būtų ilgiau dėvimi. Meninė kalba pasitelkiama kaip priemonė reflektuoti, kritiškai analizuoti ir vizualiai atskleisti estetines ir naratyvines dėmės vertes.

Šiuo projektu taip pat siekiama išryškinti ne tik dėmes lydinčios gėdos, bet ypač moters gėdinimo temą. Kūrinyje „Saulės dėmės“ dėmės ant rastos dėvėtos suknelės yra tokioje vietoje, kad žiūrovai jas pirmiausia susietų su menstruacijomis (visuomenės požiūris įtakoja, kad moterys tokių dėmių bijo ir gėdijasi bene labiausiai), nors iš tiesų tai – ant drabužio atspausta daug kartų sumažinta Saulės dėmių nuotrauka, užfiksuota NASA astronomo Alano Friedmano 2012 m. liepos 10 d. Didžiausia nuotraukoje pavaizduota Saulės dėmė realybėje yra maždaug 11 kartų didesnė už Žemę. Tačiau Saulė gali būti ir suknelės savininkės vardas. Tai tarsi moters istorija: „Saulė niekada nebijojo dėmių savaime. Ji bijojo gėdos: kad yra nepastabi, kad yra užmarši, kad yra nešvari, kad yra moteris. Saulė turėjo išmokti būti žavia, rafinuota, tikra dama, namų švaros kūrėja, tobula. Bet neišmoko.“ Video performanse „Dėmėjimas“ viena moteris dėmėja kitą makiažo dažais – ar tai pagražinimas, ar paženklinimas; ar kamufliažas mėginant prisitaikyti prie aplinkos, ar ritualinis pasirengimas kovai?

Milda Paukštė domisi tekstilės pakartotinio panaudojimo galimybėmis jau visą dešimtmetį. Šioje parodoje eksponuojami kūriniai, sukurti pastaruosius dvejus metus trukusio jos meninio tyrimo „Steinosofija“ metu. Kompleksiška instaliacija apjungia objektus, tekstus, judantį vaizdą, performansą, kvapą, o taip pat ilgalaikę intervenciją viešojoje erdvėje – populiariame Vilniaus bare „Dėvėti“, Sodų g. 3. Daugiau informacijos apie šį tyrimą www.mildapaukste.com

Kūrybinio projekto vadovė doc. Paulina Pukytė, magistro tiriamojo rašto darbo „Steinosofija: dėmės samprata ir reikšmė vartotojų visuomenėje“ vadovė dr. Lina Michelkevičė.

Paroda eksponuojama iki liepos 18 d.

Parodos laikotarpiu lankytojai kviečiami įsitraukti į šalia UMI galerijos vyksiančias performatyvias dėmių skalbimo praktikas Vilnelėje.

Galerijos darbo laikas: III–VI, 13:00–18:00 val.

Nuotraukos autorė – Enrika Samulionytė

Šaltinis –Užupio meno inkubatorius