2024-12-10
Atliekų kultūra
Gruodžio 11 d. – sausio 11 d. Vilniaus meno erdvė „GODÒ galerija“ pristato grupinę koliažų parodą „Re: forma“, kurioje autoriai eksponuoja savo dialogus su vaizdais ir iš jų gimstančias istorijas, neretai paradoksalias ir netikėtas, pripildytas asmeninių ir kolektyvinių reikšmių, kasdienybės ir pasąmonės refleksijų.
Parodoje dalyvauja: Boogie Studio, Agnija Koreniukė, Artūras Rožkovas, Tomas Terekas, Darius Vaičekauskas.
Parodos atidarymas: gruodžio 11 d. (trečiadienį), 19 val.
Paroda „Re: forma“ atskleidžia, kaip suardyti įprasti vaizdai bei visuotinai atpažįstami simboliai tampa nepriklausomi nuo vienareikšmio konteksto, o naujos vizualinės jų formos transformuoja nusistovėjusius kultūrinius ir socialinius naratyvus. Parodoje susijungia įvairios stilistinės bei tematinės kryptys – nuo minimalistinių, asociatyvių vaizdų, gimstančių tarp pasąmonės ir sąmonės, iki siurrealių ar futuristinių vizijų, primenančių sapno (ne)logiką; nuo ironiškų kultūrinių komentarų iki dekonstruojamų tradicinių apibrėžimų.
Anot parodos autoriaus Tomo Tereko, jo koliažai – tai paralelinė visata ir alternatyvi istorija, aktualizuota klasika ir hiperrealistinis abstrakcionizmas, siurrealizmas ikimokyklinukams ir religijotyra pagal Delfi, repetityvūs atsitiktinumai ir kompulsyvus grožis, oksimoronai ir paradoksai.
„Koliažus pradėjau „lipdyti”, nes man patinka nuolat keistis ir keisti – life is flux! (kaip ir patinka fluxus judėjimas). Sužinojęs, kad negaliu įbristi į tą pačią upę antrą kartą, bandau bent jau eiti prieš srovę (šiuo atveju, srovė esu aš pats), t.y. pasitelkdamas kitus būdus ir medžiagas atlikti tiesioginę savo kaip fotografo, kuriuo kažkada pozicionavau save ir dabar sunku atsikratyti etiketės, paskirtį – sustabdyti momentą, – pasakoja autorius. – Kadangi pasirinkau dirbti su medžiagomis, kurios arba jau priklauso šiukšlių kategorijai, arba labai greitai priklausys (tiesą pasakius, ši konstanta tinka viskam aplinkui), vienintelis būdas nors trumpam sustabdyti šį sansaros ratą yra padaryti iš jų kažką tokio, kas tūlam vartotojui būtų sąlyginai įdomiau už šiukšlę nesąlygotam laiko tarpui. Taip, prasminei ir vaizdinei metamorfozei padedant, bandau sulėtinti pačios materijos virsmą iš vienos į kita. Toks virtuvinis demiurgas, ginkluotas žirklėmis ir klijais. Ir – galbūt – trupučiu fantazijos.“
Boogie Studio kuriamuose koliažuose scenarijai dažnai mistiški, kūriniai atskleidžia panašų į sapnus pasaulį.
„Galiu sudėti begales užslėptų žinučių, suklijuoti vidinio balso mintis. Sukurti nostalgišką ar absurdišką prisiminimą apie tai, ko niekad nebuvo, – pasakoja Boogie Studio kūrybiniu pseudonimu pasivadinusi Ieva Pečiulytė. – Koliažams iškarpas randu vintažiniuose žurnaluose ir knygose, jų ieškojimas ir atradimas yra dar viena nuostabi koliažinimo dalis.“
Parodos dalyvės Agnijos Koreniukės koliažai per jų medžiagos tikrumo ir formų atspalvių tikslumo santykį siūlo retus raktus į akimirksnio laiką, kai iš pasąmonės į sąmonę slenkančios patirties apibūdinimas tik pradeda formuotis. Anot jos, malonu grožėtis šiais besiskleidžiančiais vidaus vaizdinių sodais, baugokai nuostabu spėti, iš kur ir į ką jų flora ir fauna auga.
„Užsimerkus ir sugniaužus akių vokus, po kelių minučių iš tamsoje mirgančių žybsnių prasideda asociatyvių vaizdinių formavimas. Kaip ir sapnas, šio žaidimo rezultatas retai spalvotas, kaip ir sapno, šio žaidimo vaizdas – tik nuoroda, – pasakoja autorė. – Kvapo, palytėjimo, garso, skonio ir vaizdo nuorodos budina viduje įrašytas mūsų patirtis, veikia kaip raktai. Pokštaujanti žmogaus vaizduotė pateiks nebūtinai tikrovėje įgytą patirtį, jei raktas ją kvies.“
Parodos autorius Darius Vaičekauskas nuosekliai dirba įvairiais atvaizdų dekonstravimo būdais, iš esmės susidurdamas su tradicinės fotografijos, postfotografijos ir konceptualizmo problematika, tačiau tuo pat metu likdamas už jų ar tarp jų. Autoriaus kūryba paremta atsisakymo, arba „dvigubo naikinimo“, taktika; menininkas renkasi asmenines arba įvairių fotografų, klasikų ir neklasikų, fotografijas ir jas „naikina“, supjaustydamas horizontaliomis dalimis. Taip simboliškai naikinamas kūrinys arba tam tikras ikoninis (at)vaizdas (originalas arba skaitmeninė kopija), o tuo pat metu pabėgama nuo savo kaip kūrėjo išskirtinumo auros. Tokiu „naikinimo“ aktu autorius tarsi dekonstruoja fotografijos istoriją ir jos hierarchiją.
Tačiau, kaip sako menininkas, „naikinimas“ yra tik pradinė intencija, nes D. Vaičekauskui dekonstravimas reiškia naujų prasmių atvėrimą arba projekciją į sistemą kitu kampu. Jis ne tik ir ne tiek paneigia autoriaus „instituciją“, kiek sukeičia ir supainioja prasminius šios sąvokos akcentus. Iš esmės tampa nebeaišku, su kuo turime reikalą – fotografijos istorijos citata ar originaliu kūriniu, imituojančiu „citatą“, nes pats citavimo veiksmas taip pat tarsi apverčiamas aukštyn kojomis – nebeaišku, D. Vaičekauskas cituoja (ne)klasikus, ar jie cituoja jį. Anot menininko, savo koliažais jis steigia papildomus subkontekstus, taip stengdamasis priversti žiūrovus nuolat balansuoti neapibrėžtoje būsenoje ir kurti savas hierarchines autorystės versijas.
Parodos dalyvis Artūras Rožkovas savo kūrybą, apimančią koliažus, asambliažus, grafikos darbus ir kitus mišrios technikos kūrinius, apibūdina kaip nuoširdžią vištos kojos, kreivos akies, ožio kanopos techniką, kuriai įtakos turi pasaulio folkloras, pasąmonės srautas, elitizmo neigimas ir kataligė (nenumaldomas kačių piešimo noras). Kurti jį skatina kosminė nežinomybė, keistos nuojautos, gamta, minkštas ir kietas rokas bei draugai. Kūrybos motyvai įvairūs – kaukės, mitinės būtybės, jūra, meilė ir šviesus liūdesys (iš Eglės Deltuvaitės anotacijos).
Savo naujausią koliažų darbų seriją A. Rožkovas sako galintis apibrėžti vos trimis žodžiais: miestas, šiukšlės, žmonės.
Paroda vyks iki 2025 m. sausio 11 d.; parodos lankymas nemokamas.
APIE AUTORIUS:
Ieva Pečiulytė (Boogie Studio) yra baigusi tekstilės bakalauro studijas Vilniaus dailės akademijoje. Keliams su tekstile išsiskyrus, saviraiškos pradėjo ieškoti kitose formose, viena jų – piešimas pastele. Maždaug prieš 5 metus atrado koliažo techniką, ir taip prasidėjo Boogie Studio – „koliažų studijos/virtuvės“ – veikla. 2023 m. vasarį Boogie Studio koliažai buvo eksponuoti grupinėje parodoje „Spacetime un[b]locked‘ Ideas Block galerijoje Vilniuje.
Agnija Koreniukė 2007 m. baigė grafikos dizaino studijas Vilniaus dailės akademijoje. 2007- 2012 m. dirbo kino projektuose kostiumų dailininke. Nuo 2016 m. kuria linoraižinio, koliažo, monotipijų ir kt. technikomis.
Artūras Rožkovas kuria grafikos darbus, asambliažus, koliažus, įvairių pasaulio genčių kultūrų įvaizdį perteikiančias kaukes, namų sergėtojus ar baubukus. Kūryboje atsiskleidžia platus temų spektras – nuo nostalgijos ir ramaus džiaugsmo gamtoje motyvų iki mirties nuojautos, gamtos dominavimo ir ironiško požiūrio į seksualumą bei poravimosi ritualus. Parodose dalyvauja nuo 2001 m. Per šį laikotarpį savo darbus yra eksponavęs apie 40 grupinių ir personalinių parodų.
Tomas Terekas – iš Ukmergės kilęs menininkas, kartais tituluojamas „fotografijos chuliganu“. Jo kūryba apima platų spektrą – nuo tradicinės fotografijos iki koliažų, nuo objektų iki instaliacijų, nuo fotografijos be fotoaparato iki nefotografijos su fotoaparatu. Autorius nuolat plečia tiek asmenines, tiek žanro ribas, jungia tradicines ir šiuolaikines technikas („nuo ryškalo iki fotošopo”), kūryboje nesistengia kapstyti giliai, bet mėgsta „pašukuoti prieš plauką“ . Save vadina kaupėju, radėju, perdirbėju ir resaiklintoju. Religinio kičo fanatikas. Siekia, kad kūryba būtų nenuobodi tiek jam pačiam, tiek stebėtojui, o „kuo daugiau absurdo, tuo geriau visiems“.
Darius Vaičekauskas – menininkas, kuratorius, meno kolekcionierius ir įvairių fotografijos, vizualiojo meno projektų bei parodų Lietuvoje ir užsienyje organizatorius. Pagrindinis kūrybos projektas „Dekonstrukcijos“ vykdomas nuo 1998 m. D. Vaičekauskas yra vienintelis Lietuvoje registruotas aksolotlių (Ambystoma mexicanum) augintojas – 2015 m. įsteigė aksolotlių veisyklą „Axolomeh Diabolicae“. Gyvena ir dirba Klaipėdoje.
Šaltinis – VšĮ Godo galerija